این مطلب که توسط خانم کیانا فرخی برای ما فرستاده شده اطلاعات مفیدی درباره گرایش های مدیریت مخصوصاْ گرایش های مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد در اختیار شما عزیزان قرار داده امیدوارم این مطالب شما عزیزان ورودی را در انتخاب چشم انداز مناسب و متناسب با ظرفیتتان کمک کند ...
چگونهمیتوان معضل بیکاری را حل نمود؟ با مسأله سوءاستفاده مالی و فساد
اداری چه بایدکرد؟ چرا کارکنان سازمانها، گرفتار دلسردی، یأس و افسردگی میشوند؟
چرا در تعدادیاز سازمانهای ما از امکانات موجود به خوبی استفاده نمیشود؟بسیاری
از متخصصان علومگوناگون، به ویژه صاحبنظران علوم انسانی درپاسخ به این سؤالها میگویند
که کلیدمعمای مشکلات سازمانهای هر جامعه "مدیریت" است. چون تأمین
نیازهای فنی، خدماتی،درمانی و تفریحی جامعه، بدون وجود مدیران لایق که بالاترین کارآیی و
بهرهوری راداشته باشند، امکانپذیر نیست. به همین دلیل هر جامعهای برای فایق
آمدن بر مشکلاتسازمانی خود، قبل از هر چیز باید به مسأله آموزش صحیح و موثر مدیریت
توجهی بنیادیداشته باشد. تخصصی که در بیشتر دانشگاههای معتبر علوم انسانی جهان،
تحت عنوان رشتهمدیریت آموزش داده میشود. رشته مدیریت در کشور ما دارای شاخههای
متعددی استکه از آن جمله میتوان به مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی،
جهانگردی ،بیمه، بیمهاکو، امور گمرکی و امور بانکی اشاره کرد و همچنین از
شاخههایتخصصیتری مثل مدیریت کمیسریای دریایی یا اداره امور بیمارستانها
نام برد.
درسهای
این رشته درطول تحصیل دروسمشترک در گرایشهای مختلف مدیریت اصول حسابداری، ریاضیات
و کاربرد آن در مدیریت، آمارو کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد
خرد، اقتصادکلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، تحقیق در
عملیات،مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق اساسی،
مبانی مدیریتاسلامی، سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت.
مدیریت بازرگانی
هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای
بازرگانی
-افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و
تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختف در
مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .
-افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی
، اقتصادی ، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید
-ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای نقش و توانایی : فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی
و بازاریابی ، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند ، به خوبی می
توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال
ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند .
انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای
بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند .
علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که
امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند .
دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریتبازرگانی: مدیریتاستراتژیک ، حقوق
بازرگانی، حسابرسی، مدیریت تولید، مدیریت مالی، توسعهاقتصادی و برنامهریزی
، روانشناسی کار، حسابداری صنعتی، بازاریابی و مدیریتبازار، تجزیه و تحلیل و
طراحی سیستم، سازمانهای پولی و مالی بینالمللی ،بازرگانی بینالمللی ،
بازاریابی بینالملل، پول و ارز و بانکداری، سیاستپولی و مالی، سیستمهای
خرید و انبارداری توزیع، حقوق بازرگانی بینالملل،تحقیقات بازاریابی،
روابط صنعتی، سمینار در مسایل مالی، سمینار در مسایلبازاریابی، بهرهوری و
تجزیه و تحلیل آن در سازمان.
مدیریت صنعتی
هدف از این رشته عبارت است از : آموزش نیروی انسانی متخصص ، مورد نیاز
کارخانه ها ، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با
تئوریهای نوین مدیریت صنعتی نقش و توانایی : فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، اداره حفاظت
فنی ، و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند . ضمنا توانایی فعالیت در امور
مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند .
شرکت کنندگان در این دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با
زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد .
دروس
اصلی و تخصصی گرایش مدیریت صنعتی: مدیریت مالی، روانشناسی
صنعتی، حسابداری صنعتی،بازاریابی و مدیریت بازار ، کنترل کیفیت آماری، سیستمهای خرید
و انبارداریو توزیع، تحقیق در عملیات، کنترل پروژه ، طرحریزی و تعمیرات و
نگهداری،کارسنجی و روشسنجی، مدیریت کارخانه، حفاظت صنعتی، بررسی
اقتصادی طرحهایصنعتی، روابط صنعتی، فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم،
بازاریابیبینالمللی، بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان، پروژه.
مدیریت تکنولوژی – انتقالتکنولوژی
هدف از این رشته عبارت است از : پرورش کادر
متخصص در یکپارچه سازی علوم پایه و مهندسی و دانش و روشهای مدیریت
این رشته یک تخصص میان رشته ای می باشد که بین علوم مختلف از جمله علوم طبیعی ،
اجتماعی ، تجزیه صنعتی ، تئوری کسب و کار و مهندسی ارتباط برقرار می نماید . نقش و توانایی : این رشته هم در ابعاد ملی و هم در ابعاد سازمانی و فردی می باشد و مواردی
از قبیل سیاست علم و تکنولوژی ، فرآیند نوآوری تکنولوژی ، مدیریت تحقیقات ،
زیرساختار و تغییرات تکنولوژیک تحقیقات و کارآفرینی تکنولوژیک و سرمایه گذاریهای
جدید ، چرخه عمر محصول و چرخه عمر فرآیند ، برنامه ریزی و پیش بینی تکنولوژی و
موارد زیادی از این عناوین جزء دانش این رشته می باشد .
مدیریت کارآفرینی
هدف از این رشته عبارت است از :
مدیریت کارآفرینی عبارت است از مجموعه ای از نظریه ها ، فنون و روشهای هدایت
اثربخش فعالیتهای کارآفرینی . هدف از اجرای دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی
تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینی در بخش خصوصی ،
دولت و بخش عمومی می باشد .
نقش و توانایی :
شرکت کنندگان در این دوره بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای خصوصی
، عمومی و دولتی باشند . دانش آموختگان رشته کارآفرینی بعنوان مدرس ، مدیران
موسسات ، پژوهشگران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش
کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه
پایدار ملی کمک نمایند .
مدیریت فناوریاطلاعات
هدف از این رشته عبارت است از :
تربیت کادر متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان که به تصمیم گیری بهتر
مدیران منتهی می شود .
نقش و توانایی :
فارغ التحصیلان این رشته با کسب اطلاعات جدید فناوری اطلاعات در زمینه اتوماسیون
اداری و در طرحهای تحقیقاتی صنعت مشغول بکار شوند
مدیریت دولتی
هدف از این رشته عبارت است از : آموزش
نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها ، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و
نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت . نقش و توانایی :
فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناسی اداری ، امور
کارکنان ، تشکیلات و روشها ، طبقه بندی مشاغل ، حقوق و دستمزد ، برنامه ریزی
پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای
اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند
.
شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت ، با
کاربردهای این رشته آشنا می شوند .
ضرورت و اهمیت این دوره در آشنا سازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته
مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص
بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و
سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند.
دروس
اصلیو تخصصی گرایش مدیریت دولتی: روانشناسی سیاسی، جامعهشناسیسازمانها،
توسعه اقتصادی و برنامهریزی،مدیریت تحول سازمانی، حسابداری دولتی، مالیه عمومی و تنظیم
خطمشی مالی،فراگرد تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت سازمانهای محلی و شهرداریها،
مبانیمدیریت دولتی، مدیریت تطبیقی ، مدیریت توسعه، مدیریت تعاونیها،
تصمیمگیریو تعیین خطمشی، سیر اندیشههای سیاسی و تحول نهادهای اداری،
مباحث ویژهمدیریت دولتی، حقوق اداری، سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روشها،
روابط کاردر سازمان.
گرایش
مدیریت جهانگردی کشور ایران 1648000
کیلومتر مربع وسعت دارد و هرگوشهاشدارای جلوه و لطفی تازه، رمز و رازی دیگر و زیبایی و صلابتی دو چندان
است. اما باوجود این همه جلوه و جذابیت، تنها سهم اندکی از صنعت سودآور
جهانگردی را به خوداختصاص داده است. نتیجه یک نظرخواهی که از خبرنگاران خارجی به عمل
آمده است، نشانمیدهد که بسیاری از آنها بر این اعتقادند که مدیریت ضعیف یکی از
عوامل رکود صنعتجهانگردی در کشور ما است. چون لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی،
اطلاع اززمینههای اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا
بتوان امکاناتموجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه توسعه این صنعت
وجود دارد،شناسایی کرد و سپس براساس تحقیقات موجود، یک برنامهریزی دقیق
و عملیداشت. کاری که تنها به یاری مدیران کارآمد و متخصص در صنعت
جهانگردیامکانپذیر است؛ تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده
میشود. یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی
را جذب کند؟چگونه جذب کند؟ و چگونه بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب
توریست ایجادنماید؟
دروس
اصلی وتخصصی گرایش مدیریت جهانگردی: تاریخ و فرهنگ ایران،
شناخت روحیات ملل، قوانین و مقررات حقوقیجهانگردی، مبانی مردم
شناسی جهانگردی، مدیریت بازاریابی و تبلیغاتجهانگردی، اقتصاد
جهانگردی، شناخت صنایع دستی ایران ، نقشهخوانی و آشناییبا نقشه، جغرافیای
جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی ، گذراندن اوقاتفراغت، آداب سفر در
اسلام، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی در ایران،باستانشناسی ایران ،
هنر و معماری ایران، آشنایی با موزههای ایران، امورمسافرت و صدور بلیط، فن
راهنمایی، برنامهریزی توسعه جهانگردی ، مطالعاتتطبیقی سیاستهای
جهانگردی، فرهنگ عامه، زبان انگلیسی مکاتبات تخصصی،زبان انگلیسی مکالمه،
آشنایی با سازمانهای دولتی ایران، نقش جهانگردی دربسط روابط بینالملل و
گسترش منابع اقتصادی کشور، کارآموزی، اصول حسابداری،ریاضیات و کاربرد آن در
مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر وکاربرد آن در مدیریت،
اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانیسازمان و مدیریت، تحقیق
در عملیات، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابعانسانی، حقوق اساسی،
مبانی مدیریت اسلامی، مبانی سازمان و دیریت،سیستمهای اطلاعاتی در
مدیریت.
گرایش
مدیریت بیمه بیمه یکی از شاخصهای
توسعه در کشورهای پیشرفته است، چونهر سرمایهداری که بخواهد در کشوری سرمایهگذاری کند، باید اطمینان
داشته باشد کهدر صورت بروز هرگونه حادثه یا خطری، سرمایه وی مصون خواهد بود. از
همینرو درکشورهای پیشرفته از بیمه به عنوان صنعت بیمه یاد میکنند. به این
معنی که همزمان باتوسعه صنعت، بیمه نیز توسعه خواهد یافت و همچنین بر این اعتقادند که
هر فردینمیتواند وارد این صنعت شود بلکه باید متخصص و دانشآموخته این صنعت
باشد. در کشورما نیز دانشجوی مدیریت بیمه، نحوه اداره سازمانهای بیمه و
چگونگی رفتار بابیمهگذارها را فرا میگیرد تا بتواند آنها را به بیمهگذاری ترغیب
و تشویقکند. همچنین دانشجوی این گرایش درباره انواع فعالیتهای بیمه
مثل بیمه عمر،ماشین، خدمات درمانی و غیره اطلاعات لازم را کسب کرده و
چگونگی فعالیتدراین زمینهها را براساس پایه و مبانی مدیریتی فرامیگیرد.
گرایش
مدیریت بیمه اکو بیمه اکو یک دانشکده
تخصصی است که در ایران ایجاد شده است ودانشجویان خود را از بین
علاقهمندان کشورهای عضو پیمان منطقهای اکو انتخابمیکند. در این گرایش
موضوعات مختلف مدیریتی، اقتصادی، حقوقی، حسابداری وتجاری آموزش داده میشود
و دانشجویان درباره نقش بیمه در ایجاد امنیتسرمایهگذاری و امنیت
اقتصادی و رفاهی جامعه مطالعه میکنند. گفتنی استتفاوت این گرایش با
مدیریت بیمه در آن است که تمامی دروس گرایش مدیریتبیمه اکو به زبان
انگلیسی است و از همین رو این دانشکده در مرحله اول دهبرابر ظرفیت، دانشجو میپذیرد
و سپس از بین داوطلبان افرادی که تسلط بیشتریبه زبان انگلیسی
دارند، انتخاب میکند. همچنین در این گرایش به قوانینحقوق بینالملل و تجارت
بینالملل توجه بیشتریمیشود.
دروس
اصلی وتخصصی گرایش مدیریت بیمه اکو:
Sociology ، Principles OF Psychology ، Principles OF economics ، Principles OF management
، Callege Algebra ، Applied Mathematics ، Accounting ، Principles of Law، Introduction To Insurance ، Introduction To Computer
Sci، Research Methodology ، Micro ECO Analysis ، Macro ECO Analysis، Mathematical Statistics and Probability ، Principles of Insurance
، Operation Research ، Public Finance ، Organizational Behaviour ، Money and Banking ، Management of Human
Resources ، Financial Management ، International Econ andrg ، Business Policy ، Legal Aspects of Ins ،
Property and Pec. Ins ، Insurance of the Person ، Risk Management ، Marketing and its Ins. Applic، Fundumental of loss
surveying /Adjusting ، Ins. Co. Administration and Mat ، Reinsurance ، Econ.DeveLopment and
Planning ، System Analysis، Insurance Accounting ، Paperon Ins ، Engineering Ins ، Liability Ins، Maritime Law ، Maritime Hull and Aviation Insurance ، Math Basis of Life Ins ، Life
Ins. Agency Org. and Mgt ، Group Life and Health Ins ، Life Ins. Apl and
Underwriting .
گرایش
مدیریت امور گمرکی گمرک در خدمت تجارت
جهان است و گرایش مدیریت امور گمرکی نیز بخشیاز مدیریت تجاری و
بازرگانی است که در آن نحوه بررسی کالاهای وارداتی وصادراتی و نحوه تنظیم
اظهار نامهها و چگونگی ایجاد تعرفههای مالیاتی آموزشداده میشود. همچنین
دانشجویان میآموزند براساس سیاست اقتصادی کشور،کالاهای ممنوعه و غیرممنوعه
را شناسایی کنند.
دروس
اصلی و تخصصی گرایش مدیریت امورگمرکی: مالیه عمومی وخطمشی مالی دولتها،
اصول بیمه ، حقوق و مقررات مدنی، حقوق تجارت، توسعهاقتصادی و برنامهریزی،
حسابداری دولتی ، مسایل بانکی و اعتبارات اسنادی،مکاتبات بازرگانی به
زبان انگلیسی، روشهای تحقیق و مأخذشناسی، اصولتنظیم و کنترل بودجه
دولتی، قوانین و مقررات گمرکی ، شیمی کانیها وفلزات، شناخت الیاف
نسجی و مصنوعات آنها، آشنایی با ماشینآلات و تجهیزاتالکتریکی و الکترونیکی،
آشنایی با میراث فرهنگی، آثار هنری و عتیقهجات،مقررات عمومی صادرات و
واردات سازمانها و کنوانسیونهای بینالمللی گمرکی،زبان انگلیسی تخصصی ،
بازرگانی بینالملل ، امور مالی بینالملل، آشنایی باصنعت حمل و نقل، طبقهبندی
کالا.
تواناییهای
لازم قدرت رهبری، اعتماد به
نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه وتحلیل و قدرت بیان قوی
از ویژگیهای لازم برای دانشجوی رشته مدیریت درتمامی گرایشها است.
دانشجوی این رشته بخصوص در گرایشهای بازرگانی وصنعتی باید به مسائل
تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقهمند بوده و دردروس ریاضی، زبان
انگلیسی و ادبیات فارسی قوی باشد. همچنین دانشجوی رشتهمدیریت بخصوص مدیریت
صنعتی باید در دروس ریاضی و آمار قوی باشد. دانشجویمدیریت جهانگردی نیز
لازم است که به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیاعلاقهمند باشد و از
روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و به یک زبان خارجیمثل انگلیسی، فرانسه
یا عربی مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی بهراحتی ارتباط برقرار
کند. این رشته از هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علومتجربی و علوم انسانی
دانشجو میپذیرد.
موقعیت
شغلی در ایران یک فارغالتحصیلرشته مدیریت نباید
انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدیر یکشرکت یا کارخانه مشغول
به کار گردد. چون بخشی از مطالب و محتوای کلاسهایمدیریت باید به عنوان
تجربه از محیط و سازمانهای جامعه گرفته شود. بنابراین فارغالتحصیل
این رشته در ابتدا باید به عنوان یک کارشناس درردههای پایینتر وارد
بازار کار شده و سپس به مرور پلههای ترقی را طی کند. در کل فارغالتحصیل
مدیریت دولتی میتواند در مؤسسات دولتی و عمومی وخدماتی مشغول به کار
گردد. مدیریت بازرگانی میتواند در سازمانهای اقتصادیو بازرگانی فعالیت کند
و مدیریت صنعتی برای کار در سازمانهای صنعتی وتولیدی مناسبتر است. به
دلیل نیاز به نیروی کار متخصص در صنعت جهانگردیکشور نیز، تمامی
دانشجویان گرایش مدیریت جهانگردی جذب بازار کار میشوند ومیتوانند در دفاتر خدمات
مسافرتی به عنوان مدیر فنی یا تورگردان و یا درسازمان میراث فرهنگی و
گردشگری وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مشغول به کارگردند. علاوه بر شرکتهای
بیمه دولتی که به متخصصان رشته مدیریت نیازدارند، شرکتهای
بازرگانی و حمل و نقل که در ارتباط با تجارت بینالمللیهستند نیز فارغالتحصیلان
گرایش مدیریت بیمه را جذب میکنند.